با توجه بهالگوی لاوریو شرایط آموزش و پرورش و مدرسه های ایران، ابعاد چهارگانه ای را که می تواند در بخش های مختلف در مدرسه های کیفی و استاندارد مورد توجه قرار بگیرد، مورد بحث قرار می دهیم.

بعد تکنولوژی آموزشی

در بحث از تکنولوژی آموزشی، با توجه به توسعه و گستره قابل عنایت این مقوله از علوم تربیتی، توجه به این مؤلفه ها مورد تأکید است:

* تجهیز مدارس از بعد سخت افزاری و نرم افزاری (راه اندازی آزمایشگاه ها و کارگاه های مجهز در حد کتاب های درسی، تجهیز مدرسه به نقشه ها ، کره ها، مدل ها، مولاژها و وسایل گوناگون، اورهد، اوپک، فیلم های آموزشی، اسلایدها، نوارهای صوتی و هر چیزی که در بخش سخت افزاری و نرم افزاری تکنولوژی آموزشی قرار گیرد)؛

* تجهیز مدارس از بعد کتابخانه دانش آموزی کارآمد، به روز، فعال و مرتبط با مواد آموزشی و درسی؛

* استفاده از الگوهای متنوع یاددهی - یادگیری در امر آموزش دانش آموزان و آشنایی با فنون گوناگون روان شناسی یادگیری به وسیله معلمان؛

* توجه ویژه به مقوله طراحی آموزشی و استفاده از طرح درس های مدرن با انواع روش های موجود و براساس الگوهای جدید، از جمله ساختن گرایی و فراشناخت؛

* استفاده از فنون متنوع ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان، طراحی و ارزشیابی سئوال های امتحانی براساس شیوه های رایج، ارزشیابی مستمر و برگزاری امتحانات کوتاه زمان (کوئیز) و در یک کلام، از بین بردن نظام رایج امتحان گیری محض و غول کردن امتحان با جدا کردن آن از فرایند تعلیم و تربیت و یادگیری.

* آموزش معلمان در مناسبت های گوناگون به صورت بازدیدهای علمی - آموزشی، آموزش در شورای معلمان، اطلاعات دیواری، بروشورها، کارگاه های آموزشی درون مدرسه ای و.

* بازدید دانش آموزان از مکان های علمی، هنری، فرهنگی و آشنا کردن فراگیرندگان با جامعه به صورت جدی؛

* تغییر نگرش معلمان در زمینه تکلیف و تکلیف شب و ارائه راهبردهایی برای انفرادی و غنی ساختن مجموعه تمرین های ارائه شده به دانش آموزان و متنوع کردن فرآیند تکلیف؛

* توجه ویژه به آموزش برنامه ای و تهیه و تدوین کتاب ها و مجموعه کتاب های کار آموزشی از سوی معلمان؛

* تشکیل گروه مطالعاتی، تحقیقاتی و تحلیل گری در بین معلمان براساس تفکر نظام تعلیم و تربیت سامانه ای و ارائه راهبردهایی در این زمینه برای چگونگی کار معلمان؛

* راه اندازی مراکز یادگیری در مدارس، به مثابه اولویت اول در اجرایی کردن تفکر سامانه ای تکنولوژی آموزشی در آموزشگاه؛

* تدوین و تولید جزوه های مواد آموزشی تکمیلی در مدرسه، از سوی کادر مدرسه، معلمان و بقیه افراد؛

* کلاس بندی درس محور (طبقه بندی اتاق های مدرسه براساس مواد درسی یا مراکز یادگیری کلاسی)؛

* تولید و بهره برداری از بسته های آموزشی هر یک از مواد درسی در حد گسترده و وسیع در درون مدرسه؛

* توجه ویژه به فناوری اطلاعات (IT) به عنوان چتر تمامی مباحث تکنولوژی آموزشی؛

* و.

درادامه با ما همراه شوید!

مرسی که با ما همراه شدید!

بعد نظام اداری مدرسه

در بعد نظام اداری مدرسه، انتظار می رود مسئولان یک مدرسه استاندارد موارد زیر را مدنظر داشته باشند:

* استفاده از روش های جدید مدیریت، از جمله مدیریت وقت، مدیریت اطلاعات و. در امر اداره مدرسه؛

* راه اندازی شوراهای گوناگون درون مدرسه ای و توجه ویژه به ستادهای تربیتی و شوراهای مدارس؛

* تشکیل جلسات پربار، مستمر، با برنامه و از پیش سازمان دهی شده شورای دبیران و آموزگاران در مدرسه؛

* تشکیل گروه های آموزشی در بین معلمان (هم پایه و هم رشته)؛

* مکانیزه کردن نظام های اداری مدرسه براساس نیاز و به تدریج و به دور از هرگونه تجمل گرایی و فارغ از هر نوع توجه اسباب بازی گونه به نظام های مکانیزه؛

* استفاده از نظریات دانش آموزان، کارکنان و اولیای فراگیرندگان براساس اجرای نظام مدیریت مشارکتی از طریق دریافت پیشنهادها و گسترش این نظام تا سطح مدیریت کیفیت فراگیر؛

* تقسیم مسئولیت های داخل مدرسه بین گروه های دانش آموزی و تقویت روحیه تعاون و همکاری در بین دانش آموزان؛

* قانونمند کردن مدارس براساس ضوابط و دستورالعمل های وزارت آموزش و پرورش و جمع آوری و تحلیل بازخوردهای ناشی از اجرای دستورالعمل ها و انعکاس آنها به مقامات ذی صلاح برای اصلاح؛

* استفاده مستمر و برنامه دار از اولیای دانش آموزان در کلیه امور اداری، آموزشی و پرورشی مدرسه با یک برنامه از پیش تعیین شده؛

* تدوین و اجرای برنامه یک ساله آموزشگاه شامل کلیه فعالیت های اداری، آموزشی و پرورشی. لازم است این برنامه در تابستان هر سال انتشار یابد؛ البته بعد از اجرای چند برنامه یک ساله، می توان در مورد تدوین برنامه های پنج ساله و بیشتر نیز اقدام کرد.

* توجه ویژه به امر کلاس بندی بهینه؛

* انجام دادن سریع کلیه امور اداری در سطح مدرسه؛

* و.

بعد گروه های دانش آموزی مدرسه (محور دانش آموزان)

در بعد دانش آموزی مدارس موفق، انتظار می رود لااقل یازده مقوله زیر مورد توجه قرار گیرد:

* تشکیل گروه های مباحثاتی؛

* تشکیل گروه های مطالعاتی؛

* تشکیل انجمن های علمی؛

* استفاده از فراگردهای یادگیری دانش آموزمدار و یادگیری مشارکتی در کلیه امور اداری، آموزشی و پرورشی مدرسه؛

* آموزش <<روش های مطالعه>>، <<برنامه ریزی درسی و استفاده بهینه از وقت>> و <<روش های موفقیت تحصیلی>> به دانش آموزان؛

* ترتیب بازدیدهای علمی، فرهنگی، مذهبی و اعتقادی مستمر؛

* توجه ویژه به امر تحقیقات دانش آموزی و اختصاص بخشی از نمره امتحانی فراگیرندگان به این امر؛

* ایجاد فرهنگ توجه ویژه به دروس هنر (از ابعاد متفاوت آن، مانند: نقاشی، خط، موسیقی و.) انشا، ورزش و شناخت حرفه ها و فنون، و تنظیم برنامه های متنوع برای این دروس در سطح مدرسه؛

* انجام دادن مشاوره های گوناگون تحصیلی، تربیتی و شغلی با دانش آموزان و راه اندازی نظام مدون هدایت تحصیلی و شغلی در مدرسه برای توزیع مناسب دانش آموزان در مشاغل و رشته های تحصیلی مورد نیاز جامعه؛

* آموزش کلیه امور اداری مدرسه شامل: <<قوانین و مقررات مدرسه>>، <<آیین نامه های امتحانات، انضباطی و.>> و سایر دستورالعمل ها و قوانین مرتبط با دانش آموزان؛

* ترویج عنصر خلاقیت در سطح دانش آموزان، آموزش روشهای پرورش خلاقیت و تاکید بر خلاقیت، نوآوری و تفکر دانش آموزان به جای تأکید برحافظه پروری محض (در این میان دروس هنر، انشا و علوم پایه ارزش ویژه ای می یابند)؛

* و.

بعد نظام پرورشی مدرسه

در بحث نظام پرورشی مدارس استاندارد، آنچه در مدارس کشور ما باید انجام شود، با آنچه در مدارس برتر سایر کشورها انجام می شود، باید تا حد زیادی متمایز باشد. در واقع، بحث پرورشی در کشور ما، علاوه بر آن که با روحیات، خلقیات، تمنیات و نیازهای فراگیرندگان مرتبط است، به طور ویژه ای با مباحث مذهبی - اسلامی نیز درآمیخته است. بنا بر این، انتظار می رود که در مدارس استاندارد، مؤلفه های زیر موردتوجه قرار گیرد:

* توجه خاص به فرهنگ پربار اسلام و مذهب گران سنگ شیعه و تمسک به ائمه معصومین (علیهم السلام) و فرهنگ ویژه اهل تسنن در مناطق سنی نشین در امور عمومی مدرسه به صورت جدی و عملی و به دور از ظواهر؛

* ترویج فرهنگ قرآن کریم، تشکیل خانه های نور در مدرسه و آشنا کردن فراگیرندگان با مفاهیم، معانی و مصداق های عملی قرآن کریم؛

* ترویج فرهنگ نماز در بین دانش آموزان و اقامه نماز جماعت به منزله محور جدی امور مدرسه به صورت یک فعالیت داوطلبانه؛

* توسعه فرهنگ ولایت و رهبری در مدرسه؛

* توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در حکم یک اصل در میان دانش آموزان؛

* ترویج تربیت ی، مذهبی - دینی، هنری و. در میان فراگیرندگان؛

* ایجاد پیوند و تعمیق رابطه عاطفی بین دانش آموزان و خاندان عصمت و طهارت(ع) و سیره اهل البیت علیهم السلام؛

* رشد و توسعه فضایل اخلاقی براساس ایمان به خدا و تقوا؛

* برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری متنوع در مدرسه و تغییر مکرر در شکل برگزاری آن ها، به منظور جذب فراگیرندگان؛

* توجه ویژه به تبلیغات جذاب، هدف دار، به روز و بهینه در مدرسه؛

* کیفی کردن فعالیت های پرورشی و توجه به اهداف پرورشی نظام آموزشی به صورت خرد و کیفی کردن هر یک از اهداف؛

* توجه خاص به راه اندازی و نیز بهره برداری بهینه از تشکل های دانش آموزی برای اداره امور مدرسه؛

و.

پیشنهادها

ارائه چند پیشنهاد، سرانجام این بخش است:

* پیشنهاد می شود در کنار دانشگاه های علوم تربیتی، پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش، رهبری مدارس استاندارد احتمالی را به عهده بگیرد یا برای الگوبرداری مدارس کشور، تبدیل چند مدرسه عادی به مدرسه استاندارد را سرپرستی و مدیریت کند.

* در انتخاب دانش آموز برای مدارس استاندارد، باید از توزیع عادی هوش، استعداد و توانمندی دانش آموزان استفاده و از گزینش یک گروه دانش آموز با شرایط خاص برای این قبیل مدارس خودداری شود.

* مدارس استاندارد با آموزشگاه های علوم تربیتی یکسان انگاشته نشود و از اجرا کردن طرح هایی که قطعیت نظری آن ها به اثبات نرسیده است، خودداری شود.

* کار پیشرفت مدارس استاندارد با مطالعات تطبیقی ویژه و در مقایسه با مدارس استاندارد جهان، به صورت نشریات ادواری ویژه در اختیار مدارسی قرار گیرد که در راه استاندارد شدن گام برداشته اند.

مدرسه موفق و استاندارد

مدرسه امن تر

* ,های ,دانش ,مدرسه ,توجه ,مدارس ,دانش آموزان ,* توجه ,ویژه به ,توجه ویژه ,مدرسه؛ * ,امور اداری، آموزشی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فایل های دانشجویی و دانش آموزی آموزش زبان انگلیسی - چاپ مقاله آی اس آی collegenovin وبلاگ رسمی همکاری در فروش فایل pinfiles کتاب السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه - اللهم عجل لولیک الفرج diako-iran javaherkhas تخفیف شیخ صفی